مطالب علمی برای تیزهوشانی ها( مدرسه تیزهوشان کرمانشاه)

این وبلاگ جهت پاسخ به بعضی از سوالات افراد جویای علم است.

بایگانی
آخرین مطالب
۲۸
دی ۹۳
این مطلب برای کسانی که به مطالب ریاضی علاقه زیادی دارند و میخوان که اون رو رشتشون درآینده قرار بدن.

در این مطلب مطالب جالب آموزنده و علمی برای شما عزیزان جویای علم موجود است.
 
در این مطلب به قواعد، اصول، فرمول ها و ....

برای دیدن کامل مطلب به ادامه مطلب رجوع کنید.

امیدوارم لذت ببرید.
ریاضی دان ها خوشبختر می شوند!

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، پزشکان با بررسی حدود 17000 نفر در یک آزمایش در طول حدود 50 سال دریافته اند که مهارت های ریاضی و درک زبان قوی تر در کودکان در سنین 7 سالگی سبب موفقیت بیشتر آنها در زندگی می شود.


گفتنی است، این افراد انسان های خونسردتر و مهربان تر و  همینطور به لحاظ اقتصادی موفق تر بودند، همینطور در حفظ سلامتی خود کوشاتر بودند.

پزشکان امیدوار هستند تا با استفاده از این روش بتوانند تداخلات ژنتیکی بین دوقلوها را تشخیص دهند.

پزشکان به والدین توصیه می کنند تا به ویژه در سن 7 سالگی سعی کنند با مهربانی و تشویق و حمایت کودک خود را به درس خواندن و یادگیری بهتر ریاضیات برای تکامل بهتر مغز او در بزرگسالی اقدام نمایند.

ضرب المثل های ریاضی

ما صد نفر بودیم, ان ها دو نفر بودند همراه

در زمان قاجاریه یک فوج سرباز مامور سرکوب یک عده اشرار شدند .
 در عرض راه همین که لشکر به گردنه ای رسید دو نفر دزد از ترس جان خود به ان ها حمله وشلیک کردند.
 سربازان براثرظلم و فساد حاکم برمملکت انگیزه و شجاعتی
برای جنگیدن نداشتندازشدت وحشت وترس تفنگها را بر زمین  ریختندو دست ها را بالا بردند و تسلیم گردیدند.
 دزدان چون این دیدند بر جسارتشان افزودندو فرود امدندو تمام نقدینه و اشیا سبک وزن و سنگین قیمت شان را برداشتند واز پی کارشان رفتند.
وقتی این خبر به سلطان رسید سربازان را احضار کردو از ان ها با خشم وغضب پرسید:چگونه دو نفر دزد توانستندشما صد سربازمسلح را لخت کنند؟
اندام تمامی سربازان به لرزه افتاده بودوازجواب وامانده بودندامایک نفرکه جرات بیشتری داشت درجواب گفت:
قربان ما صد نفر بودیم تنها, آن ها دو نفر بودند همراه

                                            دوقرت ونیمشم باقیه

گویند سلیمان نبی با جانوران در ارتباط بوده. روزی مجموع جانوران دنیا را به ضیافت خواند  پیش از همه ماهی بیرون اورد وقسمت خویش یا قورباغه ای سر از آب
از سفره عام بخواست. سهمش را به او دادند بخورد و باز طلب کرد بدادند و او دوباره خواستارشدتا آنگاه که تمام آمادگی ها و تشریفات جشن به کاراو رفت وجانورهم چنان ازمند بود سلیمان در کار او ماندو پرسید:
رزق تو روزانه چه مقدار است؟
گفت:سه جرعه که اکنون نیم جرعه ی ان مرا داده اند و
منتظر دو نیم جرعه ی دیگر هست.
 این مثل را در مورد افرادی به کار می برند بسیار طمع کارند و هرچه به آن ها دهیم شاکر نمی شوند

  دو بلا در یک زمان
منصور دوانیقی,به یکی از اعراب گفت:شکر خدا را به جای بیاورید که چون حکومت شما به من واگذارشدطاعون از بلاد مرتفع گردید.
عرب گفت:خدای بلند مرتبه از آن عادل تر است که دو بلا را هم زمان بر بندگانش بفرستد. منصور از این سخن خجل و شرمگین شد و کینه ی ان مرد را به دل گرفت تا بالاخره او را کشت.

  صد تومن را می دادم که بچه ام یک شب بیرون نخوابه

مردی را فرزند گم شد. منادی پشت منادی به کوی و برزن فرستاد و هرساعت مژده یابنده را افزایش می دادو تانزدیک
غروب مژده گانی به100 تومان رسید
آن که کودک را یافته بود, گمان کردکه هرچه در دادن طفل دیر کند,مژده گانیش بیشتر می شود.چون صبح شد اثری از منادیان ندید ناچار خود نزد پدر رفت مطالبه 100 تومان
مژدگانی را کرد.
پدر گفت: 100تومان را زمانی میدادم که بچه ام یک شب بیرون نخوابد.

زنبورها و ریاضیات!!!
یک، دو، سه! اگر شما زنبور عسل بودید، می‌توانستید تا عدد سه را بشمارید!
 

دانشمندان متوجه شدند که زنبورها، تنها حشره‌هایی هستند که قادرند تعداد شیء‌هایی که در اطرافشان است (کمتر از سه) را تشخیص بدهند. علاوه بر زنبورها، دلفین‌ها و کبوترها و راکون‌ها این توانایی را دارند، اما کشف این استعداد در یک حشره و با توجه به ساختار ساده بدنی‌اش، باعث تعجب دانشمندان شده است.  البته مبنای تشخیص زنبورها، از روی شمارش شیءها نیست، بلکه آنها بر اساس عادت می‌توانند ارتباط بین چیزهایی که زیاد می‌بینند را تشخیص دهند. مثلاً اگر سه گل در نزدیکی‌شان باشد، آنها می‌توانند «سه» های دیگر را تشخیص بدهند.


یک دانشمند استرالیایی که نزدیک 30 سال است روی زندگی زنبورها تحقیق می‌کند، با ارائه آزمایشی به این ویژگی عجیب پی برده است. او تعداد 20 زنبور را از مسیر تونل مانندی که در آن دو لکه آبی رنگ قرار داشت، عبور داد. در انتهای این تونل، دو خروجی وجود داشت که بالای یکی از آنها دو لکه آبی و بالای خروجی دیگر سه لکه آبی قرار گرفته بود. اگر زنبور مسیری را که دو لکه آبی داشت انتخاب می‌کرد، به یک ظرف پر از شکر می‌رسید و در غیر این صورت چیزی نصیبش نمی‌شد! نتیجه این آزمایش که به اصطلاح به آن «شرطی کردن» می‌گویند، شگفت انگیز بود؛  70 درصد زمان ها زنبورها به ظرف شکر رسیدند! این مسئله نشان داد که زنبورها قادرند تعداد شیء را تشخیص بدهند. البته تحقیق‌های دانشمندان به همین جا ختم نشد، بلکه آنها زنبورها را مورد آزمایش‌های سخت‌تری قرار دادند. در آزمایش اول رنگ را تغییر دادند، یعنی دو لکه زرد رنگ در تونل و دو لکه آبی رنگ در سر راه خروجی قرار دادند. در آزمایش دیگری علاوه بر رنگ، نوع شکل را هم متفاوت انتخاب کردند. یعنی زنبورها می‌بایست پس از دیدن تصویر سه ستاره آبی، به سمت خروجی دارای سه برگ سبز می‌رفتند تا عسل نصیبشان شود! با انجام آزمایش دیگری که در آن چهار علامت قرمز در ابتدای مسیر قرار داشت، دانشمندان دریافتند که زنبورها نمی توانند تعداد چهار را الگو قرار بدهند و به دنبال شکل‌های چهارتایی دیگری بگردند. البته تا اینجا هم زنبورها نشان دادند که حشره‌های بسیار باهوشی هستند و نباید آنها رادست کم گرفت!

 هفت سین ریاضی

1/ سری همگرا
2/ سری واگرا
3/ سری فوریه
4/ سری تیلور
5/ سری مک لوران
6/ سری هندسی
7 / سری توانی

20 نکته در یادگیری ریاضیات

برای آنکه بتوانید ریاضی را بهتر بخوانید، بهتر بفهمید،

بهتر یاد بگیرید و بیشتر با آن دوست شوید بیست نکته

 زیر را بخوانید و به کار ببرید.

۱-به خاطر داشته باشید که یادگیری درس ریاضی حتما

باید در کلاس انجام گیرد زیرا یادگیری این درس به شدت

وابسته به معلم است.

۲- برای یادگرفتن ریاضیات داشتن تمرکز الزامی است.

 پس به هنگام یادگیری سر تا پا گوش باشید. به ویژه

 اینکه دبیر ریاضی از معدود دبیران پشت به کلاس است

 زیرا دائما مجبور به استفاده از تخته برای نوشتن است.

۳- به توضیحات دبیر یا مدرس ریاضی باید کاملا دقت کنید

 زیرا چکیده ی چند سال تجربه و انتقال مطلب به همراه

منطبق ریاضیاتی درس را تواما ارائه می کند.

۴- مراحل محاسباتی هر تمرین را به زبان خودتان برای

 خودتان بازگویی کنید و راهنما و خود آموز خاص خودتان

 را در هر مبحث بنویسید.

۵- از عدم توانایی یا مهارتتان در حل تمرینها و مسائل

 نترسید و دلسرد نشوید بلکه با شعف تمام با آن برخورد

 کنید زیرا با پی بردن به ضعف ها و نقص هایتان نیمی

از عیب را رفع کرده اید.

۶- به هنگام حل تمرین حدس بزنید که چگونه سؤال یا

سؤالات مشابهی ممکن است در امتحان بیابید.

۷- در انجام تمرینهای هندسه، درک این که قضیه از

شما چه چیزی را می خواهد، مهم است. هر چه

راههای بیشتر و جدیدتری برای بیان محتوای قضایا،

 تعاریف و اصول موضوعه پیدا کنید، هندسه را بهتر فهمیده اید.

۸- ریاضی سیری پلکانی دارد.بنابراین آمادگی مهارتی

 در انجام مفاهیم قبلا آموخته شده و درک آنها پیش نیاز

 درک مفاهیم ریاضی بعدی است.

۹- در کلاس درس ریاضی فعال باشید. دقت کنید، سؤال

کنید تمرین کنید، مراحل محاسباتی را ثبت کنید.

۱۰-موقع یادگیری تلاش کنید ساختار ریاضی، ارتباطات،

 روابط اجزاء و منطبق ریاضی حاکم بر آن، کاربردها و سایر

 ویژگی های نظری مطلب را بفهمید.

۱۱- با خودسنجی در تمرین های ریاضی، بلافاصله علل

ناکامی و عدم موفقیت خودتان در مقابله با تمرین را

ریشه یابی کنید مثلا این ناکامی ناشی از این باشد که:

الف) در درک و فهم ریاضیاتی تمرین مورد نظر مشکل دارید.

ب) در حل تمرین یا تمرین های مورد نظر مشکل دارید.

ج) تمرین هایی که انجام داده اید به حد کفایت و لازم نبوده است.

۱۲- تمرین های ریاضی را یک ضرورت و نه اجبار تلقی کنید

 و با داشتن نگرش مثبت به این تکالیف و هدفمند بودن از

 تمرین های ریاضی استفاده بیشتری ببرید.

۱۳- فقط به تمرین های موجود در کتاب درسی بسنده

نکنید بلکه از کتاب های ویژه حل تمرین یا به اصطلاح

کتاب کار هم استفاده کنید.

۱۴- اصل اساسی در انجام تمرین های ریاضی استفاده

 از استدلال قیاسی است نسبت به این مساله حساس

 و واقف باشید تا سرعت کارتان زیاد شود.

۱۵- هیچ گاه به هنگام خستگی به ادامه تمرین ریاضی

 نپردازید زیرا خستگی باعث کاهش دقت و تمرکزتان

شده و ضریب خطاها و ناکامیتان را بالا می برد.

۱۶- ریاضی مثل هر علم دیگری زبان خاص خودش را دارد.

 این زبان را بفهمید و بیاموزید تا از ارتباط با ریاضی لذت

 بیشتری ببرید. زبان ریاضی مجموعه ای از اعداد، علائم

و نمادها، حروف، اشکال و روابط بین آنهاست.

۱۷- یکی از موانع درک ریاضی، نداشتن تصور ریاضیاتی

 مثبت از خود است. این موانع ممکن است در درک

ریاضی، در تمرین ریاضی، در امتحان ریاضی دادن یا در

 تست ریاضی زدن باشد. با تلاش و تمرین سعی کنید

 بر این موانع غلبه کنید.

۱۸-اصول حل مساله را یاد بگیرید و به کار ببرید. این

اصول شامل موارد زیر است:

۱) مساله را بفهمید. یعنی فرض ها و شروط مسأله

 را درک کنید. داده ها و مجهول ها را روی کاغذ بیاورید،

ترسیم کنید یا مجسم کنید.

۲) ارتباط منطقی میان داده ها، شروط مسأله و مجهول

 را پیدا کنید.

۳) راه حل ها را پیدا کنید.

۴) عملیات را اجرا کنید و محاسبات لازم را انجام دهید.

۵) جوابهای به دست آمده را وارسی کنید و از صحت آنها

مطمئن شوید.

۶) راه حل های کوتاه تر یا متفاوت را پیدا کنید.

۱۹- هرگز قبل از حصول اطمینان از یادگیری متن و

جوهره ی درس به سراغ انجام تمرین نروید زیرا احتمال

ناکام شدن و عدم موفقیت تان زیاد خواهد بود.

۲۰- هرگز به سراغ حل المسائل نروید مگر آنکه قبلا:

۱-کتاب درسی را خوانده باشید.

۲-جزوه درسی تان را دقیق مطالعه کرده باشید.

۳-از کتاب کمک درسی یا نوار یا سی دی آموزشی

 استفاده کرده باشید.

۴-از معلم تان برای رفع اشکال کمک گرفته باشید.

۵-به دوستانتان یا همکلاسی های برتر برای رفع اشکال

 مراجعه کرده باشید.

۶-از اعضاء خانواده یا دیگران کمک گرفته باشید.

موفق باشید.

سوال

) هر یک از عبارت های زیر را طوری پرانتز گذاری کنید تا تساوی برقرار شود.

مثال:                      8 = ( 1 + 3 ) × 2            8 = 1 + 3 × 2

            6 = 2 + 3 ÷ 6 + 24   (ب                  4= 1 + 3 × 2 ÷ 28   ( الف

     1 = 6 ÷ 12 + 8 ÷ 40 × 3    ( د               20 = 3 – 15 ÷ 25 × 3 + 18   ( ج

۲)در بین اعداد، عمل ها را طوری قرار دهید تا یک رابطه تساوی به دست آید.

مثال:            7 = 1 + 3 × 2            (  =     +     × )          2  ،  7  ،  1   ،  3

                           ( =   +   ÷ )               2 ، 5 ، 10 ، 4       (الف

                         ( =    +    × )                7 ، 5 ، 3 ، 2        (ب

                        ( =  ×  -   ÷ )          6 ، 3 ، 24 ، 8 ، 4       (ج

 چرا باید ریاضی بخوانیم؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!

رفاه مادی و آسایشی که بشر امروز از آن برخوردار است در پرتو دانش و فناوری مدرن و مهندسی و سایر علوم به ویژه فیزیک، شیمی، بیولوژی و رشته های مربوط به آنها به دست آمده است.

در مطالعه این رشته ها و تقریبا هر رشته دیگر دانشگاهی، دانشجو به دانستن سطح معینی از ریاضیات نیازمند است. بیشترین معلومات ریاضی برای مطالعه در رشته های مهندسی، فیزیک و شیمی مورد نیاز است. سایر رشته ها مانند پزشکی، روان شناسی، جامعه شناسی، بیولوژی، کشاورزی، بازرگانی، تجارت، بانکداری و ده ها رشته دیگر اگر چه ظاهرا ارتباط زیادی با ریاضیات ندارند - و در حقیقت تا صد سال قبل هم این رشته ها تکیه زیادی بر ریاضیات نداشتند - اما در شکل های مدرن و امروزی خود، این رشته ها دارای تئوری هایی هستند که درک آنها و کار بردشان شدیدا بستگی به آمار و تکنیک های ریاضی دارد.

ریاضیات تنها زبانی است که پدیده های طبیعی جهان هستی را به خوبی توضیح می دهد. ریاضیات حتی پدیده های اجتماعی _خواه اجتماعات بشری، خواه اجتماعات حیوانی_ را نیز می تواند به خوبی تشریح کند و با ترسیم مدلی برای آنها تغییرات آتی آنها را پیش بینی کند. لوباچفسکی (۱) می گوید؛ هیچ شاخه ای از علم ریاضی _هر اندازه هم که انتزاعی و مجرد باشد_ وجود ندارد که یک روز کاربردی برای آن در توضیح پدیده های دنیای واقعی پیدا نشود.

از کهکشان ها و حرکت سیارات عظیم به دور خورشید ها گرفته تا حرکت ابر ها، بادها، گردبادها و از پرواز فضا پیما های غول پیکر و هواپیماهای عظیم الجثه و حرکت قطارها، کشتی ها و اتومبیل ها گرفته تا افتادن سیبی از درخت و سقوط قطرات باران و حدوث رنگین کمان و حرکت بی امان و خستگی ناپذیر الکترون ها به دور هسته اتم ها و فعل و انفعالات شیمیایی که میلیون ها از آن هر لحظه در طبیعت رخ می دهد و هر گونه تغییر در هر چیز و هر زمان، همه و همه با کمک مدل ها و معادلات ریاضی قابل بررسی هستند. قسمت عمده فیزیک با زبان ریاضی قابل تشریح و فهم است. تئوری کوانتوم و تئوری نسبیت با زبان ریاضی است که کوشش دارند قوانین کائنات را تشریح کرده و توضیح دهند.

گالیله می گوید؛ جهان هستی همواره در برابر دیدگان حیرت زده انسان گسترده خواهد ماند و انسان هرگز نمی تواند آن را درک کند مگر اینکه زبانی را که این جهان با آن نوشته و توضیح داده شده است یاد بگیرد و حروف آن را بشناسد. این زبان چیزی جز ریاضیات نیست و این حروف جز مثلث، دایره و سایر اشکال هندسی چیز دیگری نیستند. بدون این زبان انسان حتی یک کلمه از جهان هستی را نخواهد فهمید و همواره گمشده ای را ماند که در کوچه های پر پیچ و خم سرگردان است.

بسیاری از مردم فکر می کنند که فارغ التحصیل رشته ریاضی فقط کارآیی و کفایت در تدریس ریاضیات را دارد و بس در حالی که امروزه در غرب، بسیاری از کارفرما ها منجمله دولت ها برای استخدام در بخش های مختلف سازمان ها و نهاد های خود علاقه مندند متخصصینی را که استخدام می کنند، دارای پشتوانه خوبی از ریاضیات نیز باشند و به ویژه قادر به تجزیه و تحلیل مسائل موجود در آن کار و مطابقت دادن آنها با مدل های ریاضی و بالاخره حل مسئله باشند.

اینها برخی از دلایلی بودند که آموختن ریاضیات را در عصر امروز ضروری می کنند. اما آموختن ریاضیات یک دلیل دیگر هم دارد و آن این است که برای بسیاری از انسان ها ریاضیات از جذابیت خاصی برخوردار است و آن پی بردن به شگفتی ها و اسرار و زیبایی هایی است که این دانش در ذات خود نهفته دارد.

منبع: روزنامه کارگزاران

نوار موبیبوس چیست؟

این نوار، نوار مستطیل شکل، دراز و نرمی است که آن را یکبار می‌پیچانیم و بعد دو انتهای آن را به هم متصل می‌کنیم. سطحی که بدین ترتیب به دست می‌آید نوار موبیوس نامیده می‌شود.

5

این نوار، نوار مستطیل شکل، دراز و نرمی است که آن را یکبار می‌پیچانیم و بعد دو انتهای آن را به هم متصل می‌کنیم. سطحی که بدین ترتیب به دست می‌آید نوار موبیوس نامیده می‌شود.
این سطح تنها یک رو دارد بدین معنی که به عنوان مثال یک صفحة کاغذی را می‌توان با دو رنگ گوناگون در دو طرف آن، رنگ کرد اما نوار موبیوس را با این روش، نمی‌توان با دو رنگ مختلف رنگ کرد. در صورت اقدام به چنین کاری، به همان جایی که رنگ کردن را در ابتدا آغاز کرده‌ بودیم می‌رسیم، در حالی که در طرف دیگر نوار هستیم. پس نوار موبیوس، سطحی است که یک رو دارد و حرکت ما روی آن تا بینهاِت بار تکرار می شود.
تعریف خاص ریاضی :دلیل «یک رویه بودن» این نوار، به شرح زیر است که : در هر نقطة a از نوار موبیوس، می‌توان دو بردار با جهت‌ ‌های مختلف رسم کرد که بر نوار موبیوس در این نقطه عمود باشد.



4


این بردارها را قائم‌های نوار موبیوس در نقطة a می‌نامیم . یکی از این بردارها را انتخاب و نقطة a را به تدریج روی نوار موبیوس، جابجا می‌کنیم، در این صورت بردار ما هم همراه با نقطه a جابجا می‌شود . بنابراین، روی نوار موبیوس، چنان مسیر بسته‌ای وجود دارد که اگر قائمی این مسیر را روی سطح بپیماید، به جای اینکه به وضع نخستین خود برسد، روی برداری که در جهت مخالف وضع نخستین آن است قرار می‌گیرد.
خاصیت موبیوسی: خاصیتی است که رابطه بین «درون» و «بیرون» را وارونه می‌کند. یعنی هر نقطه از یک سطح موبیوسی در عین حال که درون است، بیرون نیز می‌باشد، بنابراین در یک تغییر پیوسته نوعی دگرگونی در ماهیت یک فضا صورت می‌گیرد.در واقع در این حالت، فضا خاصیت دوگانه اما پیوسته پیدا می‌کند.
"خاصیت موبیوس، که گذر از درون به برون و از برون به درون را ممکن می‌کند، کمابیش توانسته است بر فراز شکاف حاصل از ثنویت پلی بزند. "(شایگان، 1380)
بنابراین،فضای ِمیان "برون و درون"، " پیوستگی" و " تکرار" با یک تعریف ریاضی به یک سطح هندسی تبدیل می‌شود. سطحی که بر آن در هر لحظة هم داخل و هم خارج فضا هستیم.



5


این ویژگی در طراحی معماری مورد توجه قرار گرفته است.
فرشید موسوی در پروژه‌ای به نام خانة مجازی (Virtual House) از خاصیت نوار موبیوس برای طراحی استفاده می‌کند.او با این ساختار، سطح توپولوژیکی به وجود می‌آورد که در آن هر اتاق با اتاق دیگر ترکیب می‌شود تا نواری دو طرفه و دو منظوره را درست کند. (تصویر5و 6)
در آن تضاد بین داخل/خارج، جلو/عقب، پائین/بالا و دیگر مفاهیم در یک سکونت گاه، مورد سؤال قرار می‌گیرد وارتباطی خاص میان این مفاهیم به وجود می‌آید.
ساختار هندسی نوار موبیوس، "درون و بیرون" با "داخل و خارج" را تلفیق می‌کند و فضای سومی با کیفیتی جدید به وجود می‌آورد.این فضایِ سوم،فضایی است که "همزمانی"، "تبدیل"، " تکرار" ...در میان پدیده ها در آن رخ می‌دهد.
اما بحث اصلی که این نوشتار کوتاه تلاش داشت به آ ن اشاره کند، نحوه بروز مفاهیم در قالب فرم های ِ متنوع است.به این معنی که چگونه یک "مفهوم"، یک "ویژگی" و یا یک " کیفیت" می‌تواند با فرم های ِ گوناگون ظاهر شود. در قالب یک "نمایش"، به صورت فرمول "ِریاضی"، در شکل ِ یک ترسیم "هندسی" و یا در فرم یک "اثر معماری".
بی شک ارتباط میان این فرم ها، در عین تنوع آن ها، اهمیت ِ مطالعه و تأمل بر حرکت جریان های ِ هنری – به موازات هم _ را بیش از پیش آشکار می‌سازد.



6
سوال
در مسیر رفتن علی از خانه به مدرسه 17 درخت هست یک روز علی موقع رفتن به مدرسه با شروع از اولین درخت ، درخت ها را یکی در میان با گچ سفید علامت گذاشت . موقع برگشت هم از اولین درخت ، درخت ها را سه در میان علامت زد چند درخت علامت نخورده اند؟
اُریگامی (هنر کاغذ و تا)

اُریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

اُریگامی یا «هنر کاغذ و تا» یکی از کاردستی‌های محبوب ژاپنی است که امروزه در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد.

هدف این هنر آفریدن طرح‌های جالب از کاغذ با کمک تاهای هندسی است. معنای لغوی این واژه در زبان ژاپنی «تا کردن کاغذ» است و تمام مدلهای کاغذ و تا را در بر دارد، حتی آنهایی که ژاپنی نیستند. اریگامی فقط از تعداد کمی از تاهای گوناگون استفاده می‌کند، ولی همین تاها می‌توانند به روش‌های گوناگونی ترکیب شوند تا طرحهای متفاوتی ایجاد کنند.

به طور کلی، این طرحها با یک برگ کاغذ مربع شکل آغاز می‌شود، که هر روی آن ممکن است به رنگ متفاوتی باشد و بدون بریدن کاغذ ادامه می‌یابد.

البته بر خلاف باور عمومی، اریگامی‌های باستانی ژاپن، کمتر سختگیری روی این قرارداد داشته و گاهی از بریدن کاغذ در هنگام آفریدن طرح (کیری‌گامی) و یا شروع کردن با کاغذهای مستطیل، دایره، و دیگر کاغذهای غیرمربع استفاده می‌شده است. واشی کاغذ سنتی اوریگامی در ژاپن است.

با انجام دادن تاهایی که در شش مرحله‌ٔ شکل زیر نشان داده شده‌اند، ستاره‌ای از کاغذ مربع‌شکل بدست می‌آید :
 
 

مطالب جالب درباره ی عدد ۶۶۶

مطالب جالب درباره ی عدد ۶۶۶

حتما بخونید
اگر شما به دقت فیلمهایی با مضامین شیطانی و مرگ و روح را مشاهده کرده باشید مطمئنا به کارگیری عدد ۶۶۶ در اینگونه فیلمها شما را متعجب میکند. این موضوع ما را بر آن داشت تا این پست را اختصاص دهیم به کاوش در اسرار ۶۶۶. ۶۶۶را علامت ابلیس نامیده اند و این شهرت را از کتاب وحی(فصل ۱۳، شعر ۱۸، برای کامل بودن) به دست آورده است. مشخصات جالبش همواره مورد توجه ریاضیدانان بوده است. اکنون به طور خلاصه چند ویژگی ریاضیاتی عدد ۶۶۶ را بیان میکنیم. عدد ۶۶۶ به سادگی از جمع و تفریق توانهای ششم سه عدد آغازین به دست می آید. ۶۶۶=۱۶-۲۶ ۳۶ همچنین این عدد برابر است با مجموع ارقام خود باضافه جمع توانهای سوم ارقامش. ۶۶۶=۶ ۶ ۶ ۶۳ ۶۳ ۶۳ تنها پنج عدد صحیح مثبت با چنین خاصیتی وجود دارند. آنها را پیدا کنید. جمع توانهای دوم ۷ عدد اول برابر است با ۶۶۶. ۶۶۶=۲۲ ۳۲ ۵۲ ۷۲ ۱۱۲ ۱۳۲ ۱۷۲ جمع ۱۴۴ رقم ابتدایی عدد پی برابر ۶۶۶ است. نکته جالب اینجاست که ۱۴۴=(۶ ۶)×(۶ ۶) ۶۶۶ یکی از دو عدد صحیحی میباشد که برابر مجموع توانهای سوم از ارقام توان دوم خویش باضافه مجموع ارقام توان سومش است. یعنی: ۶۶۶۲=۴۴۳۵۵۶ ۶۶۶۳=۲۹۵۴۰۸۲۹۶ ۶۶۶=(۴۳ ۴۳ ۳۳ ۵۳ ۵۳ ۶۳) (۲ ۹ ۵ ۴ ۰ ۸ ۲ ۹ ۶) ۲۵۸۳ عدد دیگریست که دارای این خاصیت میباشد. مجموع ۶۶۶ عدد اول حاوی عدد ۶۶ میباشد. ۲ ۳ ۵ ۷ ۱۱ … ۴۹۶۹ ۴۹۷۳=۱۵۳۳۱۵۷=۲۳×۶۶۶۵۹ دقیقا دو راه برای قرار دادن علامت ” ” در رشته ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ داریم تا ۶۶۶ حاصل شود در صورتیکه تنها یک راه برای رشته ۹۸۷۶۵۴۳۲۱ وجود دارد. ۶۶۶=۱ ۲ ۳ ۴ ۵۶۷ ۸۹ =۱۲۳ ۴۵۶ ۷۸ ۹ ۶۶۶=۹ ۸۷ ۶ ۵۴۳ ۲۱ ۶۶۶ مقسوم علیه ۱۲۳۴۵۶۷۸۹ ۹۸۷۶۵۴۳۲۱ میباشد. عدد اسمیت عدد صحیحی است که مجموع ارقامش برابر است با مجموع ارقام عوامل اول خودش. ۶۶۶ یک عدد اسمیت است. زیرا: ۶۶۶=۲×۳×۳×۳۷ ۶ ۶ ۶=۲ ۳ ۳ ۳ ۷ تابع (Phi(n در نظریه اعداد عبارت است از تعداد اعداد کوچکتر از n که نسبت به n اولند. قابل توجه است که: Phi (666) =6×۶×۶

اید تا به حال به این فکر کرده باشید که بعد از میلیارد چیست؟؟

ترتیب بدین صورت است که بعد از هزار و میلیون میلیارد داریم که بیلیارد هم خوانده می شود و بعد از آن بیلیون و تریلیون و ... را داریم. به طور کلی اعداد را می توان در جدول زیر مشاهده کرد

البته این جدول را می توان تا 100 مورد نوشت که آخرین آن 10600 است که قابل تصور هم نیست.

بچه‌های عزیز توجه داشته باشید اعداد بالا عدد ۱۰ نشان دهنده تعداد صفر های جلوی عدد ۱۰ می‌باشد .

 

 

 Worldجهان

 USآمریکا

 n زیلیون 

 nth zillion

 n

 106

 106

  میلیون

 Million

 1

 109

 

  میلیارد

 Milliard

 2

 1012

 109

   بیلیون

 Billion

 3

 1018

 1012

 تریلیون

 Trillion

 4

 1024

 1015

  کوادریلیون

 Quadrillion

 5

 1030

 1018

 کوینتیلیون

 Quintillion

 6

 11036

 1021

  سیکستیلون

 Sextillion

 7

 1042

 1024

 سپتیلیون

 Septillion

 8

 1048

 1027

 اکتیلیون

 Octillion

 9

 1054

 1030

  نونیلیون

 Nonillion

 10

 1060

 1033

 دسیلیون  

   Decillion

 11

 1066

 1036

 آندسیلیون

 Undecillion

 12

 1072

 1039

   دودسیلیون

 Dodecillion

 13

 1078

 1042

   تریدسیلیون

 Tredecillion

 14

 1084

 1045

  کواتردسیلیون

 Quattuordecillion

 15

 1090

 1048

 کویندسیلیون

 Quindecillion 

 16

 1096

 1051

 سیکسدسیلیون

 Sexdecillion

 17

 10102

 1054

 سپتندسیلیون

 Septendecillion

 18

 10108

 1057

 اکتودسیلیوم

 Octodecillion

 19

 10114

 1060

 نومدسیلیون

 Novemdecillion

 20


حجم در لغت به معنی برآمدگی و ستبری و جسامت چیزی می باشد و در اصطلاح هندسه گنجایش و ظرفیت جسم و آن مقداری از فضا که جسم آن را اشغال می کند, را نشان می دهد.

منشور(Prism)

منشور در لغت به معنی پراکنده, نشر شده, زنده شده و مبعوث است و در اصطلاح هندسه نام شکلی است که دو قاعده دارد که دو چند ضلعی مساوی هستند و بدنه منشور(سطح جانبی منشور ) از مستطیلها یا متوازی الاضلاع ها تشکیل شده است.


معرفی منشور 5 پهلو:

í نام شکل: منشور 5 پهلو

í یال های منشور: 'EE',DD',CC',BB',AA

í وجه منشور: هر کدام از مستطیل های جانبی را یک وجه منشور می نامند.

í ارتفاع منشور: از آنجا که هر کدام از یال ها بر دو قاعده منشور عمود می باشند, لذا ارتفاع منشور با اندازه هر یک از یال ها برابر است.

í قاعده ی منشور: منشور دو قاعده دارد. ABCDE و 'A'B'C'D'E که دو پنج ضلعی مساوی اند.

رابطه های مهم:

ارتفاع × مساحت قاعده = حجم منشور

ارتفاع × محیط قاعده = مساحت جانبی منشور

مساحت دو قاعده مساحت جانبی = مساحت کل منشور


























































موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۳/۱۰/۲۸
علیرضا ماهیدشتی

نظرات  (۱)

سلام.وبتون عالیه.

 

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی